MAN būvē akumulatoru bateriju rūpnīcu Nirnbergā

04.07.2022

No 2025. gada sākuma MAN Truck & Bus savā Nirnbergas ražotnē lielos apjomos ražos augstsprieguma akumulatoru baterijas elektriskajām kravas automašīnām un autobusiem. Šim nolūkam uzņēmums nākamajos piecos gados tradīcijām bagātajā iekšdedzes dzinēju ražotnē ieguldīs aptuveni 100 miljonus eiro.

No 2025. gada sākuma MAN Truck & Bus savā Nirnbergas ražotnē lielos apjomos ražos augstsprieguma akumulatoru baterijas elektriskajām kravas automašīnām un autobusiem. Šim nolūkam uzņēmums nākamajos piecos gados tradīcijām bagātajā iekšdedzes dzinēju ražotnē ieguldīs aptuveni 100 miljonus eiro. Ražošanas jauda tiks palielināta līdz vairāk nekā 100 000 akumulatoru bateriju gadā. Ieguldījumi akumulatoru bateriju ražošanas izstrādē nodrošinās 350 darbavietas ar daudzsološām nākotnes perspektīvām. Šis svarīgais lēmums par investīcijām tika pieņemts, uzņēmumam cieši sadarbojoties ar darbinieku pārstāvjiem, kā arī to aktīvi atbalstot Bavārijas politiķiem. Šis lēmums tradicionālajai Nirnbergas ražotnei rada skaidru nākotnes perspektīvu.

Sākotnēji – aptuveni divarpus gadu – akumulatori, kuri ar dzinējiem ir elektrisko komerciālo transportlīdzekļu piedziņas pamatelements, mazās sērijās manuāli tiks ražoti MAN rūpnīcā Nirnbergā. Lielapjoma ražotnes būvniecību plānots sākt 2023. gada vidū un pabeigt līdz 2024. gada beigām. Tādējādi MAN liek pamatus kravas automobiļu un autobusu elektropiedziņas sistēmu plaša mēroga industrializācijai. Komerciālo transportlīdzekļu ražotājam atbalstu sniedz Bavārijas federālās zemes valdība, kas apsolījusi laikposmā no 2023. līdz 2027. gadam piešķirt aptuveni 30 miljonu eiro finansējumu enerģētikas pētniecībai un tehnoloģiju izstrādei ar nosacījumu, ka tiks izpildītas finansējuma un budžeta prasības. Šie līdzekļi tiks izmantoti, lai veiktu pētniecības darbus akumulatoru bateriju montāžas, elementu ķīmijas un izstrādes, akumulatoru drošības un, visbeidzot, akumulatoru pārstrādes jomā ar nolūku nodrošināt šī piedziņas veida ilgtspējību.

MAN Truck & Bus SE valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Vlaskamps (Alexander Vlaskamp) saka: “Tagad mēs sākam industrializēt elektromobilitāti un turpinām virzīties uz klimatneitrālu komerciālo transportlīdzekļu mobilitāti. Tas ir vēsturisks lēmums par ražošanas vietu un investīcijām, kas veicinās attīstību nākamajās desmitgadēs. Vienlaikus tas ietilpst MAN pārveidē par ilgtspējīgu transporta risinājumu piegādātāju. Tagad tas paver ceļu komerctransporta e-klasterim “Ražots Bavārijā”, kurā ietilpst kravas elektroautomobiļu ražošana MAN rūpnīcā Minhenē, akumulatoru bateriju ražošana Nirnbergā, pētniecība un izstrāde abās vietās un teicama sadarbība ar attiecīgajām augstskolām, universitātēm un institūtiem. Pieņemot lēmumu par šīm investīcijām, mēs nodrošinām aptuveni 350 darbavietas Nirnbergas ražotnē un simtiem, ja ne tūkstošiem, darbavietu Vācijā. Šādus svarīgus lēmumus var pieņemt tikai ciešā sadarbībā ar visām iesaistītajām pusēm no darba devēja un darba ņēmēja puses, kā arī no politiķu puses.”

Nirnbergas rūpnīcas padomes priekšsēdētājs un Ģenerālpadomes un Koncerna rūpnīcu padomes priekšsēdētāja vietnieks Markuss Vanšs (Markus Wansch) piebilst: “Mūsu nozarē notiek pamatīgas pārmaiņas. Mūsu darbinieki pamatoti jautā: kādas ir mūsu perspektīvas? Tāpēc ir ļoti laba ziņa, ka mums kopā ir izdevies Nirnbergā izveidot akumulatoru bateriju sērijveida ražošanu. Tas apliecina, ka arī Nirnbergas kā ražošanas vietas nākotne balstīsies uz stabilo elektromobilitāti.”

Akumulatoru baterijas ir sarežģīta montāžas procesa un spēka avotu kopums. Tie ir izgatavoti no akumulatora elementiem, kas savukārt ir sagrupēti moduļos un apvienoti atsevišķos slāņos, veidojot akumulatora korpusu (komplektu). Tam nepieciešamas augsta līmeņa zināšanas un stingri drošības standarti. Atkarībā no nobraukuma elektriskajam smagkravas automobilim ir nepieciešams uzstādīt līdz pat sešus šādus akumulatoru bateriju blokus. Sākotnēji MAN kravas elektroautomobiļi varēs nobraukt no 600 līdz 800 kilometriem. Ieviešot nākamās paaudzes akumulatoru bateriju tehnoloģiju, aptuveni no 2026. gada prognozējamais pilnuzlādes nobraukums sasniegs pat 1000 kilometru. Tādējādi kravas elektroautomobilis beidzot būs piemērots tālsatiksmes pārvadājumiem.

Aptuveni šīs desmitgades vidū kravas elektroautomobiļu un ar dīzeļdzinēju darbināmu kravas automobiļu īpašumtiesību kopējās izmaksas būs vienādas.

Tāpēc MAN sagaida, ka, vēlākais, līdz tam laikam ievērojami palielināsies klientu pieprasījums pēc e-automobiļiem, pieņemot, ka būs izveidota atbilstoša uzlādes infrastruktūra.

2024. gada sākumā MAN rūpnīcā Minhenē tiks uzsākta smagkravas e- automobiļu ražošana. 2019. gadā ražotājs laida satiksmē nelielu sēriju. MAN jau kādu laiku tirgū piedāvā arī pilnībā elektriskos pilsētas autobusus un mikroautobusus.

Nirnbergas rūpnīcā valda senas tradīcijas. Tai ir aptuveni 180 gadu sena vēsture, un tajā sakņojas MAN uzņēmējdarbība. Kravas automašīnas vai to sastāvdaļas Nirnbergā tiek ražotas jau vairāk nekā simt gadu. Mūsdienās šajā ražotnē ir nodarbināti aptuveni 3600 darbinieki un tās atbildībā ir visu MAN dīzeļdzinēju un gāzes dzinēju izstrāde, ražošana un pārdošana.

Līdz ar Nirnbergas ražotnes un izstrādes centra “elektrifikāciju” sākas jauns laikmets – nākotnē tas arvien vairāk uzņemsies arī TRATON GROUP pienākumus. Uzsākot akumulatoru bateriju ražošanu, MAN Truck & Bus nostiprina savu pozīciju TRATON GROUP kā kompetentais partneris elektromobilitātes jomā.